Tuesday, March 5, 2013

Healthy eating



Confession time:

I've never heard of healthy eating until I came back to Malaysia in 2011. itupun lepas abang aku duk bising aku exercise tapi overweight gak. nak jadi cerita, aku ni compulsive exerciser. pagi 2 jam, petang 2 jam. to make matter worse, aku ni emotional eater. Aku ada problem binge eating. Tu pasal tak turun- turun. Asyik gunakan makanan sebagai "reward" and "pusishment". Hmmm, kalau tengok hidup dulu, rasa berterabur giler. siap diet 3 hari makan apple, minum plain water je. Kau bayang hardcore aku nak kurus macamana. Masuk hari ke-3, malam tu aku tak boleh tidur nyenyak. I was shaking all night, and as soon as I woke up, I headed straight to the kitchen and ate a full plate of rice. turun 2 kg, tapi lepas tu naik balik mendadak 3 kg. haha, padan muka.

sebab tu sekarang kalau ada orang tanya aku pasal diet terbaik, terus aku cakap, lupakanlah diet tak makan nasi ke, diet atkins ke, diet high protein ke. just eat healthy. eat healthy ni pulak bukannya tak boleh langsung makan manis, gulai. Cuma jaga portion and tak perlu makan dunkin donut tu hari-hari. Ni masalah orang Malaysia, makan nasi berpinggan-pinggan, pastu bila nak kurus je, tinggal nasi. pastu duk agungkan sangat produk herbalife, alpha lipid bagai. 

konsep aku, 80% healthy eating, 20% indulgence. takkan pergi kenduri orang nak request brown rice, ayam bakar lak kan? so pandai-pandailah. haha. jangan sampai orang kecil hati kita tak makan kat majlis diorang sudah la.There’s a difference between eating a healthy diet and eating a “perfect” diet, and if you are spending your entire life stressing over what, when, or where to eat for optimal health, it could be doing more harm than good.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin